V letošním roce stojí módní průmysl na prahu výrazných změn, které by měly vést jednak k větší udržitelnosti, ale také k etičtějšímu přístupu k výrobě oblečení. Spotřebitelé se totiž stávají, čím dál tím více náročnějšími a cíleně volí ty značky, které aktivně přispívají k ochraně životního prostředí, ale také lidských práv. Jaké změny nás tedy čekají?
V roce 2024 budou muset inovace nabrat na obrátkách, módní průmysl totiž čekají dost razantní inovace. Cesta k transformaci je nevyhnutelná. Značky, které budou schopny spojit moderní trendy s udržitelnými postupy a také etickým chováním k zaměstnancům budou mít pravděpodobně zásadní vliv při formování budoucnosti celého odvětví a také si získají srdce (a hlavně peněženky) zákazníků. Kdo nebude chtít hrát druhé housle, musí se k environmentálnímu směřování připojit. A o které konkrétní změny půjde? Představíme vám je!
O potřebě změnit zákony mluví ekologičtí aktivisté už dlouhé roky a vypadá to, že se konečně dočkáme. Evropská unie schválila novou legislativu v oblasti ekologického designu, kterou by měl Evropský parlament formálně přijmout v prvních měsících letošního roku. Přestože je ještě potřeba doladit podrobnosti, bude platit zákaz likvidace neprodaného textilu a obuvi a další novinkou bude také zavedení digitálních produktových pasů. Ty nabídnou vyšší transparentnost v tom, jak jsou dané předměty vyráběny a také nám poskytnou informace o dopadu celého procesu na životní prostředí. Nezbývá nám než tomuto snažení zatleskat.
Zdroj: Canva.com
Jedním z největších problémů módního průmyslu je jeho nadprodukce. Odhaduje se, že 10 – 45 % veškerého oblečení se nikdy neprodá. Je to dáno zejména tím, že maloobchodníci pouze predikují, co si nejspíš zákazníci skutečně koupí. V roce 2024 by i v tomto měla nastat změna. Značky jako Weekday a Desigual začaly experimentovat s módou vyrobenou na zakázku. Španělský Desigual k tomu využije mimo jiné i umělou inteligenci. Zákaznici si budou moci kolekci, skládající se, jak z oděvů, tak vhodných módních doplňků objednat přes webové stránky značky. Předpokládaná doba výroby je devadesát dní. Po nákupu klienti obdrží také informaci o celkovém výrobním procesu. Tato možnost se zatím týká pouze milovníků módy ve Španělsku, Německu, Itálii a Francii. Třeba se jednou dočkáme i u nás.
V současné době je barvení procesem s enormní ekologickou stopou. Například řeky v zemích jako je Bangladéš a Čína jsou toho „živým“ důkazem. Naštěstí je tady nová vlna inovací a ekologických barviv. Jmenujme například společnost Colorifix, jejíž barvy jsou absolutně non toxic, biologicky odbouratelné a úspornější i co se spotřeby vody a energie týče. Dalším pionýrem v této oblasti jsou barviva Living Ink, která jsou založena na bázi vodních řas. Mimo jiné je nedávno ve své kolekci využil celosvětový gigant – značka Nike. A to už něco znamená, co říkáte?
Zdroj: Canva
Zatímco o kůži na bázi hub se mluvilo už dlouho, mořské řasy celkem unikaly pozornosti módního průmyslu. Tedy až donedávna. Stella McCartney nedávno však debutovala s novými materiály vyrobenými právě z mořských řas. Není ale jediná. Přidávají se i další značky. Například brand Another Tomorrow se spojil se společností SeaCell, která se zabývá zodpovědnou a trvale udržitelnou sklizní mořských řas z fjordů na Islandu. Inu, máme se na co těšit!
Recyklace zůstává i nadále pro módní giganty velkou výzvou. Méně než 1 % použitých oděvů se v současnosti recykluje. Jednou z hlavních překážek je obtížnost zpracování vícesložkových materiálů. Toto by měla vyřešit technologie Circ. Ta dokáže rozložit látku tvořenou z bavlny i umělých materiálů na polyesterová a lyocellová vlákna, která lze znovu použít pro nové oděvy. V říjnu 2023 byla Mara Hoffman první módní návrhářkou, která představila šaty využívající právě Circ. Je neuvěřitelné, co věda dokáže.
Zdroj: Canva
I když jsou nové inovace zásadní, je důležité, aby se nezapomnělo na všechny ty, kteří naše oblečení vyrábějí. V současnosti šokujících 93 % značek neplatí dělníkům ve svých továrnách ani životní minimum. Tlak na dobré pracovní podmínky a spravedlivou mzdu bude i nadále sílit. Módní svět jde totiž jednoznačně směrem ke spravedlnosti a udržitelnější budoucnosti. Doufáme, že se firmy rovněž zaměří na vymýcení dětské práce, která je podle nás dalším, alarmujícím problémem současného módního průmyslu.
Zdroje: Vogue.com, https://circ.earth/, https://fashionunited.uk/
Hezký den!
Vaše Markéta
Přihlašte se k newsletteru
a vytvořte si účet, dostanete 25% slevu
S newsletterem nepřijdete o žádnou z našich akcí.