www.genesis-eshop.cz Blog Vydrží vám vzrušení z nákupu nové věci déle, než když nakoupíte z druhé ruky?

Vydrží vám vzrušení z nákupu nové věci déle, než když nakoupíte z druhé ruky?

17.11.2022

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli vám udělá větší radost, když si koupíte úplně nový kousek oblečení, nebo stačí, aby byl nový pro vás? A za jak dlouho tento povznášející pocit z našeho těla vyprchá? Britská kognitivní psycholožka Carolyn Mair působící v módním průmyslu provedla výzkum zaměřený na psychologii nakupování a došla k zajímavým výsledkům.

Vydrží vám vzrušení z nákupu nové věci déle, než když nakoupíte z druhé ruky?

Výzkum prováděný ve spolupráci s 2000 dospělými respondenty například odhalil:

  • 47 % dotázaných miluje nakupování nových věcí, ale pro 22 % radost po krátké době vyprchává,
  • vzrušení z nově pořízené věci na sebe opadá průměrně po čtyřech obléknutích,
  • pro více než čtvrtinu respondentů vzrušení z nově pořízené věci vydrží déle, když se jedná o věc z druhé ruky,
  • polovina dotázaných věří, že daný kousek nemusí být nutně nový, stačí, aby byl nový pro ně,
  • po zklidnění “nakupovací mánie” má 17 % dotázaných pochyby o vhodnosti nákupů,
  • průměrný Brit utratí za módu £70 (necelé 2000 Kč) měsíčně, pětina pak dokonce více než £100 (téměř 2800 Kč),
  • ¾ respondentů chtějí kvůli probíhající krizi na oblečení ušetřit,
  • 57 % dotázaných se cítí lépe, když si pořídí oblečení ve slevě.

Dejte oblečení význam, budete mít větší radost

Náš mozek je stimulován pocitem novoty. Na nové věci si ale rychle zvykneme. To, co bylo kdysi nové a vzrušující, nás během relativně krátké doby již neoslovuje. Jedním z důvodů je uvolňování dopaminu, který nás motivuje hledat žádoucí výsledek ve specifickém kontextu. Například tím, že nám pomáhá vyrovnat se s negativními zkušenostmi tak, že nacházíme způsoby, jak se zaměřit spíše na pozitiva, která si snáze pamatujeme. Jakmile však dosáhneme výsledku, hladiny dopaminu klesnou, a tak když efekt „potěšení“ pomine, dopamin motivuje k honbě za dalším žádoucím výsledkem. 

V souvislosti s oblečením nás uvolňování dopaminu motivuje k hledání pozitivního výsledku nákupem nového předmětu, který nahradí věci, na které jsme si zvykli. Naštěstí můžeme dosáhnout pozitivního výsledku i tím, že svému oblečení dáme větší smysl, kupujeme to, o čem víme, že se nám bude dlouho líbit, nákup si dobře rozmyslíme, podpoříme konkrétní tvůrce a nekupujeme jen to úplně nové. 

Takové udržitelné přemýšlení o módě má na mozek stejně pozitivní vliv jako nákup úplně nového zboží a navíc je mnohem lepší pro životní prostředí. Díky ulovení originálního módního kousku například v second handu se budeme cítit minimálně stejně šťastní jako po nákupu zbrusu nového předmětu. Spoustu lidí ale bude mnohem šťastnějších, protože si uvědomují pozitivní dopad jejich nakupovacího chování.

Výzkum Carolyn Mair totiž ukazuje, že nakupující se mohou  při nákupu módních věcí cítit provinile, protože utratili moc peněz, nebo koupili něco, co ve skutečnosti nepotřebovali. Spotřebitelé si také stále více uvědomují negativní dopady módního průmyslu, který v roce 2019 údajně představoval 10 % celosvětových emisí CO2.

Proč se po nákupech z druhé ruky cítíme lépe?

Všichni nosíme oblečení a většina z nás miluje, jak nám móda pomáhá prezentovat se světu. A to může být občas finančně náročné. Kdo by pak neocenil nákupy ve slevě, že? Když ale nakupujeme v second handech, můžeme si být jisti, že to, co kupujeme, bude stát mnohem méně, než nové položky.


Dalším pozitivem nakupování z druhé ruky je, že nás během „lovu“ náš mozek nakopne dopaminem. Dopamin nás motivuje k dosažení žádoucího výsledku a co může být žádanějšího, než najít úžasný módní kousek za úžasnou cenu, který zároveň prospěje třeba charitě a hlavně planetě? 

Udělat něco dobrého pro někoho jiného je nejlepší způsob, jak mít ze sebe dobrý pocit. Všichni si velmi rychle zvykáme na to, co bylo kdysi vzrušující, a to platí o módě stejně jako o čokoládovém dortu. Skvělé tedy je, že když nás omrzí to, co již máme (jak bylo zjištěno v průzkumu průměrně po čtyřech nošeních), můžeme nechtěné kousky vzít do charitativního obchodu, nebo dát na swap a poskytnout z vašich nechtěných věcí radost někomu jinému.

Zdroj fotografií: pexels.com

« Zpátky na blog